Bogaty wybór materacy ortopedycznych sprawia, że z powodzeniem można znaleźć model idealny dla siebie. Warto jednak pamiętać, że na komfort snu wpływa znacznie więcej czynników niż odpowiednie podłoże. Im bardziej o nie zadbamy, tym bardziej odczuwalne będą korzyści dla zdrowia oraz samopoczucia. Należy więc zacząć od doboru solidnego materaca, a następnie zadbać między innymi o odpowiednie ułożenie ciała podczas snu.

Dopełnienie zalet materacy ortopedycznych dla swobody kręgosłupa

Sen jest czynnością tak naturalną, że rzadko zastanawiamy się nad nim pod kątem analizowania poszczególnych wytycznych. Biorąc jednak pod uwagę znaczenie snu dla zdrowia i samopoczucia warto pomyśleć o tym, jak ważna jest pozycja ciała w kontekście szansy na pełen relaks, odprężenie oraz z uwzględnieniem fizjonomii każdego człowieka. Ma to istotne znaczenie dla ogólnego zdrowia i samopoczucia.

Istnieją teorie, że pozycja podczas snu zdradza osobowość człowieka albo zależy od wieku, natomiast z punktu widzenia ergonomii większe znaczenie ma tutaj wygoda użytkowania materaca. Człowiek zasypia w wybranej pozycji, lecz podczas snu nie kontroluje zmian ułożenia ciała, dlatego idealny materac odpowiednio reaguje na wszystkie te zmiany, podpierając każdy odcinek kręgosłupa odpowiednio do nacisku.

W tym kontekście ułożenie ciała podczas snu można na przykład rozważać jak poniżej:

  • pozycja na wznak – spanie na plecach to optymalna pozycja ze względu na linię kręgosłupa, ponieważ jest on wtedy odpowiednio wyprostowany, może zachować swój pierwotny kształt; przy takiej pozycji najbardziej wskazana będzie niewielka poduszka lub spanie bez poduszki,
  • spanie na boku – przy czym zdecydowanie korzystniejsza jest pozycja na prawym boku, ponieważ zapobiega uciskaniu narządów wewnętrznych; ze względu na kręgosłup warto włożyć między kolana niewielką poduszkę, co zapobiegnie pogłębianiu dolegliwości bólowych przy skrzywieniach bocznych kręgosłupa,
  • spanie na brzuchu – najmniej korzystna dla kręgosłupa pozycja podczas snu; zaburzona zostaje naturalna linia kręgosłupa, wzrasta ciśnienie w kręgach lędźwiowych, a kręgi szyjne pozostają często przez wiele godzin w nienaturalnej pozycji, aby osoba śpiąca mogła prawidłowo oddychać.

Wyróżnić można także różne odmiany tych pozycji, natomiast zadaniem materaca jest przejąć na siebie ciężar ciała oraz zawsze dostosować się do jego krzywizn. Zastosowanie materiałów termoelastycznych i wkładów piankowych lub sprężynowych o odpowiednich właściwościach sprawia, że wysokiej klasy materac będzie idealnym rozwiązaniem.

Jak wspomóc działanie materacy ortopedycznych – zasypianie i wstawanie w praktyce

Najkorzystniejsze ułożenie ciała przed snem to takie, w którym jest nam najwygodniej. Pozycja może zależeć między innymi od wykonywanych danego dnia czynności, intensywności treningu, zajęć w pracy i tego, jakie ułożenie kręgosłupa sprawi, że sen przyjdzie szybciej mimo całodziennego wysiłku. Odpowiednio dobrany model spośród materacy ortopedycznych oraz indywidualnie dopasowana poduszka lub poduszki stanowią dobrą bazę do dbania o kręgosłup.

Po odpoczynku nie należy gwałtownie wstawać z łóżka, ponieważ wzrasta wtedy ryzyko nadwyrężenia kręgosłupa, na przykład w odcinku szyjnym lub pogłębienia innych dotychczasowych dolegliwości. Najprostsza instrukcja dla osób zdrowych lub z niewielkim dyskomfortem powinna obejmować kilkukrotne przeciągnięcie się w pozycji leżącej, a następnie obrót na bok i opuszczenie stóp na podłogę przy jednoczesnym podpieraniu się rękami.

Materace ortopedyczne naszych Klientów z Białegostoku

Rozwiązania tworzone z myślą o wspomaganiu kręgosłupa zdominowały branżę materacy ortopedycznych, a w Białymstoku materace takie są chętnie wybierane przez Klientów, dbających o zdrowie lub chcących zmniejszyć dotychczasowe dolegliwości ze strony kręgosłupa. Troszcząc się o odpowiednie warunki snu, należy każdego dnia świadomie przygotowywać swoje miejsce do spania i kłaść się do snu w najwygodniejszej pozycji. W ciągu zaledwie kilku godzin można bowiem przyczynić się do poprawy własnego zdrowia i samopoczucia.